JätteRomantiskaStorstan dag 1

Herrejissus vilken lång dag det blivit!

Halv sex i morse kom FinMamman och Farsgubben och plockade upp mig och Drömmannen. Farsgubben som var födelsedagsbarnet till råga på allt styrde kosan ner till Storstan innan vi skulle ta tåget över till flygplasten.

(null)

Där träffade vi resten av jätteFamiljen. Storebroden med Svägerskan, StorTjejen A, StorMannen E och LillaStorasyrran med Brassesvågern och MiniMannen J. Jissus Amalia vilket gäng vi var.

Med ett åldersspann på 58 år och nästintill lika många viljor så får man göra det bästa av situationen när man är på en jätteflygplats och de som är två och fem år inte riktigt får göra precis vad de vill.

Flygresan gick bra och snabbt! För vissa var det första gången de flög. Andra var värdlsvana och tyckte det var som fisken i vattnet.

Väl framme i Jätteromantiska-Storstan så var det lättast att hålla koll på en unge och en resväska om ungen satt på den – sagt och gjort och MiniMannen fick åka resväska hela jättejätteflygplatsen igenom.

(null)

Väl incheckade och allt så letade vi matställe, alla var vrålhungriga och vi hittade en hamburgerrestaurang precis bredvid vårt hotell – LYCKA! Alla fick precis vad de vill, vissa ville ha mat, andra öl…

Vi hade med några småpresenter för att fira Farsgubben, jag sprang till närmsta affär och köpte en champagne och vi firade lite på rummet. En passande tröja till födelsedagsbarnet låg det i paketet.

Sen tog vi en runda på stan, allihopa i JätteFamiljen, men på lite olika håll. Jag, Drömmannen, Farsgubben, FinMamman och Lillstorasyrran med familj gick till jättegallerian. Där hittade vi en DisneyStore och ingen var ju lyckligare än MiniMannen J när vi hittade Nemo och Doris som jättegosedjur!! De två fick faktiskt följa med hem.
(null)

När jag var i Jätteromantiska-Storstan senast, för fyra år sedan tipsade min kompis mig, som bodde där just då om en restaurang. En supermysig italienskrestaurang inne på en tvärgata. Jag hade lovordat denna så mycket så FinMamman och Farsgubben nappade på idéen att äta där. Återigen hade vi delat upp oss, så det var LillaStorasyrran med familj som hängde med oss till restaurangen.
Väl där var ena servitrisen (som jobbade där för fyra år sen också) svenska och den andra hade bott i Brasselandet i sex år och pratade flytande med Brassesvågern – tusan så behändigt när vi skulle både beställa och betala.

Blandningar mellan pizza, pasta, tapas och sallader strömmade in till vårt bord och det var sååå gott. Nästa gång jag kommer till JätteromantiskaStorstan så kommer jag verkligen besöka restaurangen igen!

Vi tog en välbehövlig promenad hem och gick förbi operan, det är så många otroligt vackra byggnader i denna stan och jag längtar redan till imorgon när vi ska till Stora-kyrkan-på-berget.